Jumlah Pengunjung

Jumlah Pengunjung
Counters

Tuesday

Fairy Cave


Antara tempat aktiviti utama dan yang selalu dijalankan bersama Jabatan Belia Dan Sukan Negeri Sarawak, Rakan Muda, syarikat swasta dan NGO yang lain ialah di Fairy Cave, Bau.
Di sini aktiviti yang dapat dijalankan ialah camping, wall climbing, absailing, repailing, jungle trekking dan caving. Selalunya aktiviti ini diadakan pada hujung minggu dan musim cuti. Kebiasaannya pada petang Jumaat lagi, ahli kelab sudah berkhemah dengan santai menunggu peserta yang datang dari pelbagai tempat. Tempat untuk aktiviti camping di lakukan di luar mulut gua. Tempat tersebut amat sesuai kerana terlindung daripada hujan.
Bagi aktiviti wall climbing pula, terdapat beberapa tempat untuk permulaan untuk mendaki, dari yang tahap senang sehinggalah yang susah. Beberapa route telah dinamakan oleh pendaki-pendaki. Difahamkan wall climbing di fairy cave merupakan antara route yang susah di Malaysia.
Aktiviti absailing dan repailing dijalankan pada 2 tahap ketinggian iaitu setinggi 40 meter dan 70 meter. Bagi yang gayat ataupun yang baru mencuba bolehlah mencuba pada tahap 40 meter sahaja.
Aktiviti jungle trekking dapat dijalankan selepas menyusuri jalan dalam fairy cave (Gua Pari Pari). Subhanallah, keindahan fairy cave ini tidak dapat diungkapkan dengan kata-kata. Berkunjunglah sendiri ke gua ini untuk melihat keindahan alam. Jungle trekking ini bermula setelah sampai di hujung gua. Setibanya di puncak, kita boleh melihat keadaan sekitar termasuklah sempadan Malaysia dan Indonesia.
Untuk aktiviti caving pula terdapat beberapa laluan jalan yang memerlukan guide untuk masuk.
Pakaian yang sesuai hendaklah digunakan kerana ada sebahagian tempat memerlukan kita berbaring, mengiring dan sebagainya.

No comments:

Post a Comment